Thursday, January 19, 2012

Kek kukus

Salam....

Ni adalah menu dan entri tertunda yang cik Apple tak sempat nak post disebabkan kekangan masa untuk menjengah blog dan sedikit kemalasan yang melanda. hehehe..... akceli kek ni cik Apple buat untuk potluck kat tempat keje cik Apple jumaat last week. Cik Apple buat kek ngan sandwich sardin ala..... menu orang bujang jer... Tapi alhamdulillah menu potluck kawan2 opis hari tu memang best2 dan sedap2 giler.... fuhh!!! terus naik berat cik Apple 2 kg sekali makan.


Sebenarnya cik Apple nak buat kek kukus asam masin tapi disebabkan masa yang suntuk dan nak tengok tv pukul 7.00pm punya pasal... kemalasan untuk melapis ditukar dengan kek belang biasa je tapi still guna resepi kek kukus asam. Nampak sangat kemalasannya kan.... hishh!! anak sapa la ni... Resepi asal tak tau dari siapa coz cik Apple dapat resepi ni pun dari kakak cik Apple masa zaman belajar2 dulu. Jom check resepi...



Kek Kukus Asam Masin


Bahan-bahan:


2 cwn marjerin, 2 cwn gula (boleh kurangkan), 3 cwn tepung gandum, 6 biji telur ayam, soda bikarbonat @ serbuk penaik, sedikit esen vanila, pewarna, asam duit2


Cara-cara:


Pukul marjerin dan gula hingga kembang dan putih
Masukkan telur satu persatu dan tepung gandum + soda bikarbonat (diayak sekali) sedikit demi sedikit dan kacau sebati. Masukkan esen vanila. Akhir sekali bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan letak pewarna yang digemari.


Letak beberapa senduk adunan ke dalam loyang dan kukus sehingga masak. Angkat dan susun asam sehingga menutupi lapisan tersebut dan letak lapisan yang kedua dengan berhati2 jgn sampai asam terangkat dan kukus sehingga masak. Ulang langkah tersebut sehingga adunan habis. Bila dah masak boleh makan beramai-ramai.


Nota : jom makan!!!

No comments:

Post a Comment