Wednesday, November 2, 2011

Mahalnya kos!!!


Salam...



Untuk entri kali ni cik Apple nak kongsi berkaitan kos/perbelanjaan/budget sesebuah majlis perkahwinan yang terpaksa dikeluarkan. Ermm... maklumlah dah nak masuk musim cuti persekolahan bulan 11 dan 12 ni... berderet2 la yang nak menamatkan zaman bujang dan cik Apple pun ada menerima jugak jemputan tapi setakat ni jemputan masih tak menggalakkan memandangkan masih awal lagi kot untuk edaran...



Antara senarai keperluan wajib atau perbelanjaan asas yang harus diteliti oleh bakal2 pengantin baru untuk sesebuah majlis perkahwinan yang dinyatakan dalam setelkahwin.com termasuklah:

-kursus kahwin

-mas kahwin

-wang hantaran

-upah jurunikah atau tok kadi

-barang hantaran

-gubahan hantaran

-cincin atau barang kemas lain

-pelamin

-baju pengantin

-kad kahwin ~ sekarang jemputan byk guna internet

-kenduri/jamuan

-khemah dan kelangkapan lain

-juru gambar

-hiburan (kompang) ~ optional

-honeymoon ~ optional

Ada banyak rujukan lain tentang persediaan perkahwinan ni tapi cik Apple malas nak ulas lanjut kena rajin cari kat web antaranya http://www.syokkahwin.com/ dan http://www.maskahwin.com/. kepada bakal2 pengantin kenalah buat persediaan dari awal untuk mengelakkan stress ok... jangan plan last minute!!


Sabtu lepas semasa cik Apple menemani cik Mimi men'survey' barang hantaran perkahwinan beliau pening jugak menengok kos untuk setiap barang yang nak dibeli... antara yang di survey handbag, kasut, jam, perfume dan cadar pengantin. Peringatan kepada bakal pengantin... walaupun kahwin hanya sekali seumur hidup tapi janganlah sampai membebankan dan menanggung hutang keliling pinggang. Majlis yg hanya makan masa 2/3 hari tapi terpaksa menanggung hutang bertahun2... perancangan tu penting!


Nota : perbelanjaan berhemah :)

No comments:

Post a Comment