Sunday, February 14, 2016

Sukarnya Istiqamah

Assalamualaikum wbt...

Gambar ihsan encik gugel
Semenjak balik menunaikan umrah ni cik Apple banyak bertawakal atas segala perkara yang bakal dan akan berlaku pada diri cik Apple.. banyak yang cik Apple doa masa di Tanah Suci aritu dan segalanya cik Apple serahkan pada Yang Maha Esa. Tapi... setelah baca dan dengar balik ceramah agama ada mengatakan bahawa setiap manusia telah ditentukan perjalanan hidup mereka sejak dalam perut ibu mereka lagi. Hmmm... cik Apple yang terleka atau sengaja buat-buat lupa bab tu mungkin... Mungkin ada sesetengah doa dan permintaan cik Apple Allah masih tak perkenankan membuatkan diri sedikit alpa dengan dunia ini.
 
Dan sebab tu juga Allah bagi peluang cik Apple sampai ke rumahnya buat pertama kali dan berharap bukan yang terakhir kali Insha Allah... Bila terkenang balik automatik perasaan rindu pada Rasullullah saw datang membuak-buak. 'Allah sampaikanlah aku ke sana lagi... Aku rindu!!!'
 
Ya!! sukarnya untuk istiqamah kalau iman tak kuat. Cik Apple memang mengaku iman cik Apple ni nak kata senipis kulit bawang pun belum tentu lagi. Betul lah orang kata... Allah nak uji iman seseorang salah satu darinya 'uji dengan kemewahan dan kesenangan' nak tengok dia kuat ke tak. Dan ternyata bila Allah uji cik Apple dengan kerjaya yang bagus dan gaji yang banyak.. sikit demi sedikit cik Apple ter alpa dengan keduniaan.. lupa padaNya. Ampunkan aku Ya Allah..
 
Kalau dulu masa susah (jawatan dan gaji SPM dengan hutang keliling pinggang) rajin puasa sunat, solat sunat dan sedekah tapi sekarang (jawatan dan gaji Pengurusan & Profesional) semakin jarang buat.. berdosanya rasa diri ni. Kenapa susah sangat nak istiqamah melakukan kebaikan, merebut pahala akhirat.. tapi nak masuk Syurga Firdaus... layak ke?? bila nak mula balik memang terasa berat.. syaitan menghasut jahat. Tapi cuba jugak teruskan istiqamah demi mengejar Syurga Firdaus. Semoga Allah bersama ku dan Rasullullah saw menjadi pembimbing ku. Amin!!
 
Hahaha... buat masa ni biarlah cik Apple berdoa Rasullulah saw sebagai pembimbing dari jauh. Kalau ada suami nanti semoga cik Apple dapat suami yang mempunyai impian dan tujuan yang sama Insha Allah...
 
Wassalam
 
Nota : semoga layak masuk ke Syurga Firdaus

1 comment: